شواهد دیگری درباره ی تاثیر استاتین بر دیابت

 8 می 2015- بر اساس تحقیقی که در آمریکا انجام شد داروهای خانواده ی استاتین که پایین آورنده ی کلسترول خون می باشند موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت  بمیزان 87 درصد می شوند.

محققان دانشگاه تگزاس جنوب غربی (UTS) با بررسی 26 هزار فرد بزرگسال سالم در فاصله ی اکتبر 2003 تا مارس 2012 به این نتایج دست یافتند. این افراد تحت بیمه ی Tricare(سیستم بهداشتی  نظامی  آمریکا) بودند، محققان این افراد را در دو گروه طبقه بندی کردند: گروه اول افرادیکه از داروهای استاتین استفاده می کردند و گروه دوم افرادیکه  از این خانواده ی دارویی استفاده نمی کردند.

 در شروع تحقیق، 3982 فرد سالم بزرگسال از داروهای استاتین استفاده می کردند، محققان از این تعداد، 3351 فرد را که در 42 فاکتور سلامت و دموگرافیک با همین تعداد فرد سالم (از داروی استاتین استفاده  نمی کردند) قابل مقایسه بودند، انتخاب کردند.

 نتایج این تحقیق نشان داد احتمال ابتلا به دیابت برای افرادیکه از داروهای استاتین استفاده می کردند در مقایسه با گروه کنترل 87 درصد بیشتر است. احتمال ابتلا به دیابت با عوارض ثانویه  در بیمارانی که تحت درمان با استاتین ها بودند از افرادیکه از استاتین ها استفاده نمی کردند 250 درصد بیشتر بود.

خطر چاقی و اضافه وزن در استفاده کنندگان از استاتین ها 14 درصد بالاتر از گروه کنترل بود، چاقی یا اضافه وزن عامل خطر پیشرو در ابتلا به  دیابت نوع 2 محسوب می شود.

دکتر Mansiمی گوید: هیچ بیماری نباید بر اساس نتایج مطالعه ی ما  مصرف داروی استاتین را قطع  کند زیرا درمان با استاتین سنگ بنای درمان بیماریهای قلبی وعروقی است مصرف این دارو بوضوح میزان مرگ ومیر را کاهش داده و پیشرفت بیماری قلبی را کند می کند.

نتایج این تحقیق به محققان، نویسندگان دستورالعملهای بالینی و سیاست گذاران خاطر نشان می کند که کارآزماییهای بالینی کوتاه مدت نمی تواند خطرات و فواید طولانی مدت استفاده از استاتین را در پیشگیری اولیه به نمایش گذارد، بهمین دلیل باید تحقیقات بالینی دراز مدتی برای بررسی این موضوع طراحی و انجام شود. نتایج این تحقیق در مجله ی the Journal of General Internal Medicineمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/may/further-evidence-linking-statin-use-to-onset-of-diabetes-96544238.html